Kamrater! Förene eder!

Undra om jag skulle skriva ett sånt där roligt politiskt inlägg som alla gillar (kanske inte). Nä, inte ett helt inlägg om politiska funderingar, det blir för jobbigt för dem få tappra läsare jag har. Men jag tycker det är skitskoj att vi fortfarande har människor i den här världen som anser att marknadsekonomi är det bästa sättet att ha en ekonomi på. Nu har det bevisats, än en gång, att det bara försätter hela världens ekonomi i kris. Frågan är ju varför vi vanliga människor ska behöva lida för att slipsfacisterna i USA (direktörerna för bolåneinstituten och bankerna) ska klanta till det? Ännu bättre fråga är varför USA:s medborgare nu ska få rädda slipsnissarnas misstag? Ska förklara det här för den som läser men undrar vad fan jag snackar om: USA är ett land där liberalismen styr, liberalismen vill att staten (alltså presidenten och regeringen) ska lägga sej i så LITE som möjligt, dem vill att privatpersoner ska äga företagen och inte staten. Om en privatperson äger ett företag är det den som bestämmer vad företagets produkter ska kosta, vad hans arbetare ska ha i lön osv. Det är även han som väljer att sparka folk. Ta volvo som exempel. Det är ett privatägt företag, det vill gå med så mkt vinst som möjligt, naturligt, men till vilket pris? Volvo förlorar pengar på något dem tkr är bra, liberalisemen(de är ju den som ser till att vi har finanskrisen) och nu måste dem sparka tusentals personer. Bara jag som tycker det är fel? för medans arbetarna får gå, så sitter direktörerna där och lyfter sina feta bonusar. Är företaget statligt ägt (vi äger företaget, vi som betalar skatt), då går all vinst tillbaka till oss, till oss som betalar skatt. Vi får tillbaka pengarna. och det är mycket svårare att få sparken efter som företaget inte drivs i vinssyfte på samma sätt.

Min åsikt: marknadsekonomi är en dröm för rikemansbarn som tror att alla är vinnare på ett system där dem rika blir rikare, och dem fattigare förpassas till gatan. Krossa kapitalismen, Kamrater! Förena eder!

Oj..de blev visst politiskt:) Men jag e nöjd med det jag skrev. Idag har jag förövrigt väntat på att Matilda ska komma hem från allt skoj hon vart på:) Nu är hon hemma, så vi pratar och ser på fotboll, tyvärr på varsit håll:( Men om 14 dagar så sitter vi i samma soffa:)<3 Matilda betyder mest för mej, hon är min insperation till livet<3
Tack för du finns älskling<3 Tack för att du är du<3

Nu blir det till att se på fotboll! Heja Sverige!!

M<3M


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0