Insändare!

Helt plötsligt sitter jag i skolan och skriver blogg. Min dator hemma igår var inte den snällaste, så jag kunde aldrig skriva klart det här inlägget igår. Igår retade rektorn upp mej igen, den här gången skrev jag en insändare till NA! Den har ni här:

Samma rättigheter? Tydligen inte.
Jag går på Alléskolan i Hallsberg, en skola jag trvis på. Bra lärare och bra klasskamrater. Men ledningen på skolan är jaskeptisk till faktiskt. Skolan bestämmer att ha en Öppen dag, det vill säga en dag där andra människor får komma och se vad vi gör. Denna dag lades på en lördag. Det är en obligatorisk närvaro för oss elever. Skolan ger elever utanför Hallsberg frikort till bussar och tåg då våra busskort inte gäller på helger. Men vi som inte har kolektivtrafik in till Hallsberg, vad ska vi med detta frikort till? och hur ska vi ta oss in till skolan? En av rektorerna( rektorn för bland annat samhällsprogramet som jag då går) hävdar att dem hade räknat med att vi skulle få skjuts av föräldrar eller kompisar in till Hallsberg. Men varför ska vi på glesbygden behöva lägga ut dem bensinpengarna för att ta oss till skolan när alla andra slipper betala en enda krona för att komma till skolan? Vi får ingen ersättningstrafik, och hade jag inte gått upp till rektorn och krävt min rätt
som elev, att få ha samma möljligheter som alla andra elever, så hade inget hänt alls. Jag är trött på att ses som ett problem, jag vill ha samma möjligheter som dem som bor i Hallsberg. Det här gäller inte bara mig, det gäller alla på glesbygden. Varför ha en obligatorisk skoldag en helg, när ni inte ens kan se till att alla elever är på skolan? Jag känner mig dåligt bemött och att jag mest är ett problem. Jag har tur, mina föräldrar ställer upp och skjutsar in mig på lördag, jag har tjatat till mig en reseersättning för dem 8 milen jag har fram och tillbaka från skolan och hemmet. Ska det verkligen behöva vara så? Jag uppmanar alla som inte kan åka buss eller tåg till skolan på lördag att söka reseersättning. Det har vi rätt till.
 
Morgan Pettersson SP2A

Jag hoppas dem tar med den. Nu ska jag fortsätta jobba med Ronald Reagan! hade bra:)

M<3M


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0